fredag 12 mars 2010

Lithium

Jag skrev för ett tag sen om Bipolär typ 2.
Nu ska jag få prova medicin mot det.
Bipolär innebär att man kan svänga från deprimerad till hyperaktiv.
Vissa gör det ofta, vissa gör det sällan.
Jag har gjort det ungefär 1 gång i månaden senaste tiden.

Och nu ska jag alltså börja äta Lithium.
Först när läkaren sa det tyckte jag det verkade läskigt.
Jag har fått en bild av att det är en stark och jobbig medicin.
Men efter att ha läst om det så verkar den inte vara värre än den jag redan äter.
En antidepp som heter Cipralex.

Har jag tur så kanske jag t.om mår mycket bättre med den medicinen.
För om man är bipolär kan symtomen förvärras om man bara äter antidepp.

Vissa dagar har jag varit extremt rastlös, men ändå inte kunnat göra saker.
Jag är ofta extremt trött i huvet, samtidigt som tankarna maler på.
Endel som äter lithium får ett lugn både i kroppen och huvet.
Det vore så skönt att få uppleva det!

Jag var först tvungen att ta blodprover för att kolla endel värden innan jag börjar äta medicinen.
Idag fick jag veta att värdena är ok för att börja.
Fast jag hade ändå lite lågt natrium-värde och fosfat-värde.
Lågt natrium kan innebära vätskebrist, så det kanske räcker med att dricka lite mer.
Nu kom jag ju på en sak - förra veckan drack jag rätt mycket C-vitamin brustablett...
Det kan störa natrium-balansen...
Och lågt fosfat kunde ha med D-vitamin-brist att göra - jag som aldrig går ut i solen...
Fast det kan även höra ihop med natrium-bristen.

Jag ska iaf ta nya prover om 10 dagar.
När man börjar med lithium måste man kolla värdena rätt så tätt för att se att värdena håller sej stabila.
Det kan ta ett tag att hitta rätt dos också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar