tisdag 2 februari 2010

Min laptop...2004

Jag har börjat fundera på om det är dags att byta ut min laptop.
Har som sagt lite svårt med tidsuppfattningen, så jag tänkte att den här är väl sådär 4 år gammal.
Men jag har ju skrivit om det i en gammal dagbok, och där kunde jag se att den faktiskt är inne på det 6:e året redan!

Texten jag skrev då var så rolig att jag måste lägga in den här... ;)

2004-07-21

Datorer är rätt roliga - medans man pysslar med grafik, mailar, mm.
Men när det gäller sakerna där inuti burken, då är det inte kul längre.
Förra året började jag fundera på att uppgradera min gamla dator.
Den funkade visserligen, men jag insåg ju att den inte skulle hålla i all evighet.
Himla synd.

Så jag tog min machete och gav mej av in i dator-kluster-djungeln...
...efter några slitsamma dagar och med några hårtussar i handen kom jag ut ur djungeln utan byte.
Trots (eller tack vare) att jag frågade ett gäng unga killar på ett forum (de flesta verkar fortf. vara i tonåren), så blev jag bara mer förvirrad.

Enligt deras tips så skulle jag ju helst köpa moderkort xx och processor xxx, och absolut minst minnet xxxx - om jag skulle överleva i datorvärlden... summan låg långt över det jag tänkt.
Det var svårt för dom att förstå att tant Mira, hon klarade sej faktiskt på hälften av prestandan - ja, i den här åldern är man själv inte så snabb längre...
Resultatet då blev alltså inga nya delar.

Men så var det dags igen idag.
Den här gången har datorn börjat hosta och snörvla lite smått - och det är inget virus, bara ålderskrämpor.
Dags att ta fram macheten igen och kasta sej in i djungeln.
Rådfrågar fram och tillbaka, jämför priser, försöker förstå mej på hur delarna hänger ihop, för att därmed förstå vilka delar jag faktiskt måste ha.

De unga killarna på forumet tipsar om än den ena, än den andra hypereffektiva mackapären som ska göra datorn så bra, så bra...
För varje inlägg de skriver smyger priset uppåt.
"Du kan ju lika gärna köpa den för 100 kr mer... och den för 200 kr mer... osv, osv..."

Till slut hittade jag de delar som skulle vara hyfsat bra, men ändå hålla sej inom min budget.
Då kom nästa dråpslag: min skrivare kanske är för gammal...
Turligt nog klarade den sej - ett tag i alla fall.

Måste erkänna att det känns väldigt trist att köpa en massa dyra prylar som man inte ens ser röken av (ja, rök vill jag ju helst inte se i datorn...)
Man vill ju liksom se den snordyra lilla apparaten ligga där och glänsa så grannarna ser det.
Nä, nu ska man stänga in allt i en gammal dammig burk.

Nåja. Suck suck.
Får väl se om jag hinner tröttna innan det blir nån affär.
Helst skulle jag vilja ha en liten bärbar dator att krypa ner i sängen med (ehh, tänk inte ens tanken!)


2004-07-24
Det där med dator-uppgradering har nu vänt till ett enormt sug efter en bärbar dator istället.
I flera timmar har jag letat efter den mest prisvärda bärbara datorn.


2004-07-24
Dator-jakten går vidare...

Sökte bland privatannonser och hittade den här:

En riktigt sunkig dator
IBM thinkpad
en 486 bärbar skitdator med svartvit skärm
endast 5000 USD

Var tvungen att skicka den till Avigsidan ;)


I början av aug. 2004 skaffade jag mej iaf den dator jag har nu.
Får se om det blir en ny dator snart...
Suget är stort, men plånboken tunn...

1 kommentar:

  1. Rolig skildring! Ja tiden går fort, jag förstår att du vill ha något bättre nu.

    SvaraRadera