lördag 30 januari 2010

"Bipolär Light"

Jag har maniska perioder då jag blir så uppvarvad att jag inte mår bra av det.
När jag har läst om bipolär tidigare så har det ju inte stämt in, eftersom jag inte har så kraftiga reaktioner.
Men på senare år har jag upplevt att jag har en mildare form av bipolär.
Det är ju ett tillstånd som många reagerar kraftigt på när de hör talas om.
Därför har alla viftat bort det när jag pratat om det.
Delvis för att dom inte har sett mej i mitt maniska tillstånd.

Nu är jag sådär uppvarvad att jag inte mår bra av det.
Haft konstant sömnbrist den här veckan och pga det mycket smärtor i musklerna.
Från att i "normala" fall lätt kunna sova 10-15 tim, så har jag den här veckan sovit kanske 4-5 timmar.
Det blir så jobbigt att jag måste ta lugnande för att orka med.

Så jag var tvungen att läsa om bipolär igen.
Och nu ser jag att det faktiskt finns ett så kallat "bipolär-light"-tillstånd.
Det heter Bipolär typ 2, eller Cyklotymi.
Äntligen har jag fått ett namn på det!

Nu måste jag bara få prata med en kunnig person (läkare/psykolog) som kan bekräfta detta.
Jag måste få medicin för det, för jag orkar inte med dessa perioder.
Det är ju inte meningen man ska behöva äta lugnande för att komma ner till normalt vaken nivå...
I trötta perioder räcker det med 1 Sobril för att sova.
Nu måste jag ta 1 Sobril för att vara lagom vaken...

2 kommentarer:

  1. Det låter rimligt som du skriver! Jag tror inte på skarpa gränser mellan friskt o sjukt eller mellan olika "diagnoser". Men det är bra att få prata med någon kunnig person som du säger, som känner igen dragen från andra. Man måste ju lära sig att leva med sina särdrag, men ta emot den hjälp man kan få på olika sätt.

    Jag hade själv stor nytta att prata med en neuropsykolog som kunde förklara hur jag funkade med min "asperger light".


    Lycka till, i dag till att börja med!

    SvaraRadera
  2. Så du börjar tro på mej nu...?

    SvaraRadera